Lees alle ins en outs over de promotie van de nummer 1 gin ter wereld; Bombay!

To gin or not to gin?
That’s a silly question, moet Thomas Dakin in 1761 gedacht hebben, toen hij de eerste vapour-infused gin ooit ontwikkelde. Nu denk je misschien, wat is dat? Dat is een onderdeel van het distilleerproces van gin, waarbij verschillende botanische kruiden behulp van een verdamper in de gin verwerkt worden in plaats van dat deze meegekookt worden. 

Pas in 1987 kende de gin haar grote doorbraak onder de naam Bombay Sapphire. Deze naam is te danken aan de Engelsen die naar India waren gegaan om het land te veroveren. Eenmaal aangekomen in India, bleek dat de Indiërs gin zo lekker vonden, dat de Engelsen deze drank de naam Bombay hebben gegeven. De Indiërs waren op hun beurt zo vereerd, dat zij de Engelsen een cadeau meegaven voor hun koningin; een saffier! En zo ontstond de Bombay Sapphire!

When life gives you lemons? Make a gin and tonic!
In de jaren die volgden werd de Gin and Tonic steeds meer populair. Inmiddels is het verfrissende drankje in al haar verschillende vormen en smaken niet meer weg te denken uit de gemiddelde vrijdag middag borrel! Zo bestaan er naast de Bombay Sapphire ook nog de Bombay Sapphire East en de Star of Bombay! In de maanden maart en april van dit jaar kun je de lekkerste cocktails proeven in the House of Bombay op Schiphol. Een totaalbeleving die door Bacardi Global Travel Retail als volgt omschreven wordt:

“Stepping inside the replica glasshouse, soothing sounds of bird-song and running water transport consumers to rural Hampshire.  Passengers interact with scented vapour droplets floating through the air, releasing notes of citrus, floral and spice, which represent the well-balanced, flavour profiles within BOMBAY SAPPHIRE.   Brand promoters are on hand to encourage consumers to create their perfect BOMBAY SAPPHIRE and tonic by amplifying their favourite botanical flavors within BOMBAY SAPPHIRE using innovative bar-top vapour taps. Here consumers can sample a BOMBAY SAPPHIRE and FEVER TREE® tonic with vapour scents of citrus, spice or floral or STAR OF BOMBAY® served with FEVER TREE tonic and a twist of orange.”

Let the promotion beGIN!
In samenwerking met Bacardi Global Travel Retail, Schiphol Media en Schiphol Airport Retail (Gebr. Heinemann) transformeert Promotion Partners terminal 2 op Amsterdam Airport Schiphol om tot een Bombay paradijs. Zo kun je niet alleen in de winkel je favoriete gin kopen, maar kun je net buiten de winkel ook de sensatie van de vapour-infused gin ervaren. We spraken Tommie over zijn meest bijzondere ervaringen.

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt?  
“Werken voor Bombay is een groot feest. We doen er met het team alles aan om het wow-effect bij de klanten te creëren. Zo kwam er vorige week een meneer in een rolstoel langs. Omdat de winkel onlangs verbouwd is, moest de meneer via een andere ingang de winkel in. Toen ik hem heen en weer reed vroeg ik hem een aantal dingen over zijn reis. Hij vertelde dat vakantie hem altijd heel veel stress geeft, omdat hij in een rolstoel zit. Ik gaf hem een Bombay Tonic en toen voelde hij zich helemaal een VIP en begon zijn reis superfijn! Dat zijn de momenten waar je het voor doet.”

Heel dankbaar werk dus! En wat verkoop je gemiddeld op een dag?
“Op een dag schenken we gemiddeld 70-150 cocktails uit om te laten proeven. Al deze tastings leiden uiteindelijk tot een verkoop van soms wel 50 flessen Bombay per dag!”

Wow, dat moet een kick geven!
“De lach op het gezicht van de klant is onbetaalbaar.”

You are the gin to my tonic!
De kas die Bombay gebruikt om haar botanische kruiden in te kweken is speciaal voor deze promotie nagebootst om de totaal beleving compleet te maken. We spraken met Eric van Straaten, Bacardi Global Travel Retail, over deze gigantische promotie:

Eric, kun je ons iets vertellen over het ontstaan van deze promotie?
“Binnen Bacardi Global Travel Retail willen we twee keer per jaar voor een van onze grootste merken (Bacardi, Martini, Grey Goose en Bombay) het wow-effect creëren onder onze klanten. We pakken dan enorm uit op een grote luchthaven ergens op de wereld, zoals Sydney, London Heathrow, Singapore of in dit geval Schiphol.”

En wat hebben jullie op Amsterdam Airport Schiphol anders gedaan dan bij normale promoties?
“Bij deze promotie hebben wij getracht een stukje extra synergie te creëren tussen de in-store promotie in Lounge 2 en de pop-up store van Bombay in diezelfde lounge. We proberen dan naast branding en engagement ook focus te leggen op de sales van Bombay Gin. Klanten die in de pop-up zo enthousiast geworden zijn over de beleving die Bombay met zich meebrengt, kunnen dan direct naar de duty-free shop om een fles aan te schaffen. We willen mensen echt kennis laten maken met de veelzijdigheid van Bombay Sapphire, mensen kunnen naar eigen smaak een gin tonic drinken en daarbij kiezen voor een extra toevoeging in de vorm van Spicy, Floral of Citrus. Wil je een echte premium gin and tonic drinken? Dan mix je onze Bombay gin met de tonic van Fever Tree. Zij zijn al jaren onze preferred mixing partner.”

Kun je ons ook vertellen hoe veel groter deze promotie is dan andere promoties?
“We hebben het natuurlijk niet over bedragen, maar gemiddeld geven we aan de wow-promoties 4-5 keer meer budget uit dan aan in-store promoties. Daarbij moet je niet alleen denken aan budget, maar ook aan het aantal mensen dat meewerkt aan deze promotie. Een team van minimaal 60 gemotiveerde mensen van verschillende bedrijven maken deze promotie mogelijk. Natuurlijk werken we met Promotion Partners samen voor het promotie personeel, maar ook Schiphol Media, Facilicom, HMS Host, Gebr. Heinemann, Schiphol Airport Retail, Big Bad Wolf en Glock hebben bijgedragen aan deze promotie. Naast de pop-up en in-store promotie, hebben we in samenwerking met Schiphol ook nog exposure voor ons merk kunnen regelen in de KLM Business Lounge en nabije bars/restaurants als Kebaya, Frames en Cafe Coco.”

Wow, dat is gigantisch, maar dat wilden jullie natuurlijk ook! Maar waarom Bombay?
“Bombay is al acht jaar lang de nummer 1 gin in volume en waarde in Global Travel Retail. Dat komt omdat we altijd heel actief zijn met promoties. As we speak doen we een zelfde promotie in Auckland, Nieuw-Zeeland, maar dan iets kleiner. Daarnaast hebben we ooit bij de lancering van Bombay East passagiers met een Riksha van de winkel naar de gate gebracht. We proberen onze promoties altijd vanuit een 360 graden benadering uit te voeren. Zo hebben we zelfs stilgestaan bij de vorm van de pop-up store, die identiek is aan de kas waarin we in Hampshire, Engeland, de kruiden van de gin kweken. Daar staat een oude papiermolen, de Laverstoke Mill, die we steentje voor steentje af- en weer opgebouwd hebben. Hier kunnen gin liefhebbers de distilleerderij en het visitors centre bezoeken, maar ook een kijkje in de kassen nemen.”

Kun je ons tot slot uitleggen waarom de vapour-infused cocktail zo bijzonder is?
“Tuurlijk! Dat kun je het beste vergelijken met het stomen van groenten in plaats van het koken van groenten. Bij het stoomproces blijven veel meer smaken behouden en komt het product een stuk beter tot zijn recht. Daarom is de gin van Bombay al jarenlang de beste van de wereld!”