Interview – Training van een retailexpert
Marion van der Geest stoomt als Trainer binnen Promotion Partners nieuwe PP’ers klaar voor de werkvloer. Ze heeft een flinke dosis retailervaring en zet haar kennis en ervaring graag in om het maximaal haalbare uit de PP People te halen. Om meer over Marion en haar trainingen te weten te komen, stelden we haar een aantal vragen.
Wat is jouw achtergrond?
De afgelopen jaren heb ik gewerkt als Accountmanager voor een aantal prachtige cosmetica merken waaronder Jean Paul Gaultier, Issey Miyake, Bulgari, Ferragamo, Boucheron en La Prairie. Daarnaast heb ik als B-to-B Accountmanager gewerkt bij Seiko Communications, het bedrijf achter o.a. de Message Watch wat de voorloper van de mobiele telefoon is. Al mijn banen waren retail gerelateerd en hier ligt ook mijn grote passie. Het onverwachtse wat er steeds in een winkel voorvalt, vind ik altijd een leuke uitdaging. Je moet constant een ander deel van jezelf aanspreken om hierop in te kunnen springen, zo wordt het nooit saai.
Wat is jouw rol binnen Promotion Partners?
Momenteel geef ik voor al onze services (Fashion, Cosmetica, Schiphol en Hospitality) de salestrainingen. Sales is wat men gemeen heeft binnen iedere service. Echter beleeft iedere service zijn klanten wel op een totaal andere wijze. Lokaal creëer je vaste klanten door een speciale band met ze aan te gaan, maar achter de douane beleef je vaak een vluchtig maar informeel contact. Voor mij is het een uitdaging om mensen bewust bekwaam te maken in hun verkoop waardoor hun kwaliteit constant wordt.
Op welke visie zijn jouw trainingen gebaseerd?
De Golden Circle van Simon Sinek is voor mij een echte eyeopener geweest. Dit is mijn inspiratie en ik begrijp ook precies wat hij hiermee bedoelt en wil bewerkstelligen in de sales. Het geven van een andere kijk op verkoop is ontzettend leuk en zorgt ervoor dat Promotion Partners medewerkers heeft die uniek in hun rol zijn en boven verwachting presteren.
Heeft iedereen het in zich om een premium merk in bijvoorbeeld de Bijenkorf of op Schiphol te vertegenwoordigen?
Wanneer mensen het leuk vinden om in deze wereld te werken, zich hier in verdiepen door alle trends op dit gebied te volgen en hun uiterlijk en taalgebruik hierbij aanpassen, is het antwoord: ja!
Wat is het leukste/gekste/meest opmerkelijke wat je hebt meegemaakt in jouw rol als Trainer?
Het meest leuke vind ik als mensen aangeven dat ze mijn training als vernieuwend ervaren en heel erg gericht op de praktijk vinden. Wat ik graag wil bereiken, is dat mensen naar aanleiding van mijn training ontzettend veel zin hebben om voor PromotionPartners hun talenten in te zetten en hierbij terug kunnen vallen op wat ze bij mij gehoord hebben. Dat blijf ik opmerkelijk vinden!
Welke tip zou je alle PP’ers op de werkvloer willen meegeven?
Mensen kopen niet WAT je verkoopt maar WAAROM je iets verkoopt! Laat je passie voelen.