Omgaan met werkstress: deze tips helpen je | Promotion Partners

Blogpost

22
AUG
2017

Omgaan met werkstress: deze tips helpen je

We hebben er allemaal wel eens mee te maken: stress op je werk. Hoewel gezonde stress je kan helpen om net een stapje harder te lopen, kan stress die lange tijd aanhoudt je uitputten, demotiveren en zelfs leiden tot erger. Redenen genoeg om een aantal tips op een rijtje te zetten.

Erkenning en oorzaak
Werkstress is helaas nog steeds een taboe. Werknemers geven niet altijd eerlijk aan dat ze aan werkstress lijden omdat ze bang zijn voor gezichtsverlies en werkgevers durven het onderwerp niet altijd aan te snijden omdat ze vermoeden dat het privé gerelateerd is of omdat ze bang zijn dat zij dit zelf hebben veroorzaakt. Maar erkennen dat je gestrest bent, is de eerste stap. Probeer daarnaast te achterhalen waardoor je precies in de stress schiet. Want zodra je weet wat de oorzaak is, kun je er wat aan doen. Zorg dat je grip hebt op stressvolle situaties door van te voren te bedenken hoe je de deze gaat aanpakken en tot een succes brengen. Dit zal stress significant verminderen.

Zorg dat je fit bent
Ben je goed in vorm, dan kun je stress beter aan. Gezond eten, regelmatig bewegen, veel water drinken en gemiddeld 7 uur per nacht slapen dragen hier aan bij.  Vermijd juist te veel cafeïne en alcohol. Zo ben je beter in balans, voel je je goed en kun je stress verminderen. De sportschool is ook de ideale plek om je gedachten even op nul te zetten en alle negatieve energie uit je lichaam te werken. Vermoeidheid na een stressvolle dag op werk is dus geen excuus meer om niet naar de sportschool te gaan!

Maak van een mug geen olifant
Zeg eens eerlijk. Hoe vaak maak je in je hoofd problemen groter dan dat ze daadwerkelijk zijn en maak je je hier druk over terwijl achteraf bleek dat dit helemaal niet nodig was. Veel stress zit in je hoofd. Kijk je heel erg tegen een bepaalde taak op? Stel deze niet uit, maar zorg dat je deze taak als eerste oppakt zodat je het maar gehad hebt. Hierna zal je je veel rustiger en ontspannen voelen. Accepteer daarnaast dat je je best hebt gedaan om een lastige taak zo goed mogelijk te volbrengen en blijf niet malen over hoe het anders had gekund. Accepteer en laat los. 

Lachen is gezond
In onze blog over meer energie op je werk kon je al lezen dat bij lachen de hormonen endorfine, oxytine en serotonine vrijkomen. Deze hormonen zorgen ervoor dat je gelukkiger voelt en minder gevoelig bent voor stress. Ontspan door een komische film te kijken, zoek vrienden op waarbij je je op je gemak voelt, steek energie in dierbare familieleden en laat je lachspieren werken. Zij zijn je hulp als een dip hebt en maken het omgaan met stress makkelijker.

Sta positief in het leven
Het is soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar een positieve kijk op het leven zorgt voor een positieve vibe en helpt je met het omgaan van stress. Denk onderweg naar werk niet aan de lange dag die je te wachten staat of de vervelende taak waar je tegenop ziet, maar focus je op de positieve dingen zoals de gezellige lunch met je collega’s en de voldoening die je haalt uit het helpen van anderen of het afwerken van je to do lijst. Of sta eens stil bij wat je allemaal hebt en als vanzelfsprekend ervaart, maar niet per se vanzelfsprekend is, zoals je gezondheid, lieve familie en vrienden, veiligheid, liefde et cetera.

Heb jij tips & tricks die je wilt delen met jouw collega’s? Plaats ze in de Facebookgroep!

by :
comment : Off
Over de auteur
Ik ben Marketing Coördinator bij PP en verantwoordelijk voor het werven van nieuwe PP Talenten en alle communicatie-uitingen.