Sales tips, voor én door PP’ers #1

Promotion Partners zet landelijk dagelijks vele sales professionals op flexibele en vaste basis in voor opdrachtgevers in de retail- en de evenementenbranche. Zij worden door ons en door merken frequent getraind en gecoacht en zijn gepassioneerd om de beste (verkoop)resultaten te behalen.

Het genereren van leads en sales is een vak apart, want hoe zet je de eerste stap, breek je het ijs, spreek je iemand aan en verkoop je een product (en het liefst nog meer)? Onze experts delen in een reeks artikelen graag hun kennis en tips!

Swenne

Swenne Offerhaus
Naast haar werk voor voornamelijk de Hospitality service is Swenne een echte taal virtuoos en spreek maar liefst vier talen (te weten: Nederlands, Portugees, Engels en Spaans)! En op dit moment is ze er zelfs over na aan het denken om Duits of Frans daarbij te leren. Swenne woont slechts drie jaar in Nederland maar werkt alweer ruim een jaar bij PP, eigenlijk is PP meer een soort familie voor haar!
“Ik open het gesprek eigenlijk altijd met een compliment of iets anders positiefs, “wat een mooie fiets” of iets in die richting! Ik merk dat mensen dan meer openstaan voor wat ik hen vertellen heb en daarnaast probeer ik vervolgens zo veel mogelijk open vragen te stellen natuurlijk. Klanten die weinig tijd hebben behandel ik in ieder geval altijd met respect omdat ieder daarvoor waarschijnlijk zijn eigen redenen heeft.”

Haar geheim?
Allereerst, luisteren, luisteren en nog een luisteren! Niet vast blijven hangen in jouw verkooppraatje maar écht naar de klant luisteren, begrijpen en inspelen op de wensen. Ook vind ik het heel belangrijk dat je niet alleen uitstraalt dat je voor een bepaalde opdracht aan het werk bent maar ook voor jezelf en voor de klant. Een klant echt kunnen helpen, daar hou je vanzelf ook een goed gevoel aan over. En wees creatief, zo heb ik wel eens op eigen initiatief stoepkrijt meegenomen naar een Car2Go promotie om aan te geven waar de promotie was! Blijf dus altijd meedenken met de opdrachtgever.”

“Niet vast blijven hangen in jouw verkooppraatje maar écht naar de klant luisteren, begrijpen wat deze wilt en daar op inspelen” – Swenne Offerhaus

 

Lydia

 

Lydia van der Spek
Lydia is naast zelfstandig schoonheidsspecialiste en moeder van een 18-jarige tweeling óók werkzaam voor Promotion Partners, een bezige bij dus! Maar wel een bezige bij die altijd haar targets haalt!

“Een échte standaard openingszin gebruikt ik doorgaans niet, wel raad ik iedereen aan om niet te vragen, “kan ik u helpen”, vooral omdat een simpele “nee” hier geen makkelijke reactie op is. Vraag eens of je iemand kan verblijden met iets dat zij nodig hebben? Mensen zullen zich hierdoor veel meer op hun gemak voelen. Daarnaast raad ik het altijd aan om klanten op een positieve en open manier te ontvangen. Je bijvoorbeeld een compliment maken! Denk er hierbij wel aan dat het ook echt gemeend moet zijn, mensen hebben dit vaak direct door.”

Haar geheim?
“Allereerst direct de klant erkennen, dit betekent niet dat je direct op de klant af moet stappen maar laat hem/haar wel weten dat je hen gezien hebt. Daarnaast hou ik van iemand tot dienst zijn en goed advies geven. Ook vooral niet voor de klant denken, wat voor jou heel duur of juist goedkoop kan zijn is dit niet perse voor een klant, sta dus open voor de ideeën van de klant. And, last but not least, upselling. Je kunt de klant altijd vragen of ze bijvoorbeeld nog een bodylotion van dezelfde geur willen, er is altijd wel iets dat je kan combineren en dus kan adviseren aan de klant.”

“Tot slot nog een tip voor iedereen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Thuis of met collega’s, er is altijd wel iets om bij te leren!” – Lydia van der Spek

Geïnspireerd geraakt door de passievolle woorden van onze sales experts? Solliciteer direct hier of kijk wat wij nog meer kunnen bieden.