Zo krijg je meer energie op je werk | Promotion Partners

Blogpost

21
AUG
2017

Zo krijg je meer energie op je werk

Dat je werkdag nog leuker is als je vol energie zit, is een feit. Hoe je ervoor zorgt dat je je de gehele dag energiek voelt? Wij geven je een aantal tips! Geen ingewikkelde tips waarbij je je hele leven moet omgooien, maar tips die ook jij makkelijk kunt naleven.

Koffie is niet de oplossing

Ben jij ook zo’n type die niet kan functioneren zonder zijn eerste kopje koffie? Dan hoor je bij de 60% van de werknemers die vindt dat koffie bijdraagt aan het werkplezier (Molenkamp, 2017). Zoals bij bijna alles in het leven geldt ook voor koffie dat het drinken ervan met mate geen kwaad kan, maar te veel het tegenovergestelde effect heeft en je juist moe en daarbij ook nog gestrest maakt. Grijp dus niet naar koffie als dé oplossing voor je vermoeidheid, maar kies voor water of groene thee. Groene thee zit vol met gezonde antioxidanten en geeft je naast een kleine detox ook nog eens een energieboost.

Bewegen is gezond
Een voor de hand liggende tip, maar daardoor niet minder belangrijk: blijf in beweging. Zit je de hele dag? Zorg dan dat je regelmatig even loopt zodat je bloed gaat stromen. Haal bijvoorbeeld om het uur een kop groene thee en maak in je pauze een wandeling buiten. Frisse lucht en daglicht maken wakker. Sta je de hele dag op de werkvloer? Ook dan is het belangrijk om in beweging te blijven. Ga niet hangen, maar neem een actieve houding aan en blijf in beweging. Zo kom je niet alleen beter over op de bezoekers van je werkplek, maar voel je jezelf ook fitter en vliegt de dag sneller voorbij.

Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel
Hoe? Door minder koolhydraten tot je nemen. Koolhydraten worden namelijk afgebroken tot suikers en in het bloed opgenomen. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel. Je lichaam maakt vervolgens insuline aan om de suikers in de cellen op te nemen, maar insuline blijft vaak nog doorwerken terwijl de spiegel al op een normaal niveau zit waardoor deze weer tot een te laag niveau daalt. Het gevolg: een dip en trek in zoetigheid.

Tip! Het toevoegen van citroensap en/of kaneel aan je maaltijd zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt dan zonder de toevoeging.

Laat je gedachten niet afdwalen
De term ‘mindfulness’ zien we steeds vaker voorbij komen, en niet zonder reden. Door je extra te focussen op het hier en nu i.p.v. zorgen van vorige week of andere taken krijg je hier positieve energie van. Door je op één taak te focussen, ontstaat er rust in hoofd met als gevolg een beter resultaat. Merk je dat er toch steeds andere zaken door je hoofd spoken? Schrijf het van je af en maak hier later tijd voor.

Keep on smiling!
Dat lachen gezond is, is algemeen bekend. Bij het lachen komen de hormonen endorfine, oxytine en serotonine vrij. Deze hormonen zorgen ervoor dat je gelukkiger voelt en minder gevoelig bent voor stress. Ook ben je meer ontspannen als je veel lacht waardoor je geheugen en creativiteit erop vooruitgaan. En vind jij die ene collega die regelmatig lacht ook niet gezelliger en prettiger in de omgang dan andere collega’s? Gewoon doen dat lachen!

Heb jij tips & tricks die je wilt delen met jouw collega’s? Plaats ze in de Facebookgroep!

Bron:
Molenkamp, E. (2017, 22 mei). Lekker bakkie bepaalt in hoge mate werkplezier. Geraadpleegd van http://www.manutan.nl/blog/plezierig-en-comfortabel/lekker-bakkie-bepaalt-hoge-mate-werkplezier/

by :
comment : Off
Over de auteur
Ik ben Marketing Coördinator bij PP en verantwoordelijk voor het werven van nieuwe PP Talenten en alle communicatie-uitingen.